Strikes strikes en nog meer strikes - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Sandra & Steffi - WaarBenJij.nu Strikes strikes en nog meer strikes - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Sandra & Steffi - WaarBenJij.nu

Strikes strikes en nog meer strikes

Door: Relschopper

Blijf op de hoogte en volg Sandra & Steffi

21 Oktober 2011 | Griekenland, Athene

Hoi!

Een verslagje vanuit Athene. Eigenlijk was daar helemaal geen tijd voor vandaag gezien we nu onderweg naar Patras zouden moeten zijn maar uitleg later. (Al kunnen jullie vast bedenken waardoor dat komt gezien we in het o zo vredige Griekenland zitten)

Na Belgrado zijn we naar Sofia gegaan en dat was echt heel leuk! De treinrit was me dr wel weer eentje.. We waren gewoon ergens in de trein ingestapt bij het zitgedeelte, zodat we geen toeslag hoefden te betalen voor het slapen. Later kwam er een conducteur die vroeg waar we heen wilden. 'Naar Sofia.' Oh, maar deze trein gaat naar Skopje! 'WAT!?' Ja dit deel dan... Ohhh we zaten dus in het verkeerde deel van de trein, wat later losgekoppeld zou worden. Okee, geen probleem dan lopen we zo wel naar de andere kant. Hij adviseerde ons ook om in Nice te gaan verplaatsen. (In ieder geval dat begrepen we uit zijn gebrekkige Engels). We bleven dus nog even daar zitten en toen kwam er op een gegeven moment een gezellige kerel vragen of we wat stiller wilden zijn (Woeps) maar daardoor raakten we wel gezellig aan het kletsen. Hij ging ons even helpen want ook hij wist dat dat deel niet naar Sofia zou gaan. Hij kon mooi even goed voor ons vertalen, maar de conducteurs werden wel gek van ons. Later kwam er een conducteur ons maar even halen, zodat we met hem mee konden lopen naar het slaapgedeelte, want zoals de behulpzame gozert ook al zei was het niet veilig in het andere gedeelte. Gelukkig waren we onder hoede van een hele nette conducteur.......... ja dus, een soort van dan.... We liepen naar het slaapgedeelte waar we 10 euro per bed moesten betalen. Maar wij hadden alleen maar 1x 10 euro, omdat we van plan waren op stoelen te slapen. Nou dat is prima zegtie, because you are beautiful! Ohhh thaaaaaaaaaannnx.... :S:S En hij vond het dan wel een goed idee als Steffi bij hem in de kamer ging slapen.. Nou vond Sandra ook wel een goed idee, eindelijk rust, maar Steffi kon natuurlijk niet van haar zijde wijken dus sliepen we toch maar samen op 1 kamer waar Steffi vervolgens de hele nacht bang was dat ze aangerand worden. (Sandra lag ondertussen lekker te slapen, want zij lag hoog en Steffi was toch het slachtoffer, gheghe) Maar natuurlijk deze nacht ook weer overleefd.

We kwamen met wat vertraging aan in Sofia, waar we opgepikt werden door een vriend (Yavor) van onze host.(Viktor) Hij heeft ons samen met een vriend (Todor) die geen Engels kon de stad laten zien en 's avonds zijn we met z'n alle (ook nog een vrouwelijke huisgenoot Elisavetta) naar een barretje gegaan. We hebben echt een hele gezellige tijd bij hun gehad! De volgende dag hadden we eigenlijk gepland om al naar Istanbul te gaan maar we bleven toch nog een nacht langer. Elisavetta heeft ons nog wat meer van de stad laten zien en 's avonds gezellig met z'n drieen Grieks eten gegeten. Lekkerrrrrrr! Ook kregen we nog even een korte priverondleiding door het Nationale theater. Daar mochten we eigenlijk niet naar binnen omdat er een stuk bezig was, maar Elisavetta vroeg of we alleen even de foyer mochten zien, maar toen kregen we toch nog even een rondleiding door alle verdiepingen.

De volgende dag wilden we eigenlijk boven naar de berg gaan, maar de lift was blijkbaar gesloten dus namen Viktor en Todor ons mee op een mooie en vooral ook stijle berg/boswandeling. Daarna superlekkere taart in een tentje gegeten met uitzicht over Sofia. Was erg gezellig, omdat Viktor onze (vooral Steffi's) sarcastische humor kon waarderen. Met pijn in ons hart vertrokken we 's avonds naar Istanbul! (Om de verslagen ook wat dramatische tinten te geven...)

Op de een of andere manier gaan onze nachttreinritten nooit bepaald soepel. We waren weer vergeten om te pinnen en hadden dus weer maar 10 euro. Er waren in deze trein echter geen zitplekken en het was dus verplicht om een bed te betalen.. Oei. Gelukkig was het prima als we dat later zouden betalen. Probleem verholpen zou je denken! Nou nee.. Blijkbaar moesten we op de grens een visum kopen maar daar doen ze niet hard aan cashmachines everywhere. Geen geld voor een visum dus, Helluhp!! De conducteur ging ons helpen door mensen in de trein te vragen ons geld te lenen wat we in Istanbul weer terug konden geven. Nou zien wij er natuurlijk kei betrouwbaar uit, maar toch kan ik me indenken dat je dat niet zo gemakkelijk doet. Gelukkig sliep er naast ons een vriendelijk koppel die ons het geld voor het visum wilden lenen en in onze couchette sliep een gezellig meisje wat ons het geld voor de slaapplaatsen wel wilden lenen. Pfoeee opgelost gelukkig! Wat een stress en volgens mij ook irritatie bij onze medereizigers.. Sorry!!! Maar in Istanbul hebben we het allemaal weer netjes terugbetaald :)

Wij dachten, we gaan naar Istanbul! Yeah! Zon! Altijd warm! En wat zien we als we aankomen... regen. Heel veel regen. Maar ook wel weer een mooie stad waar we graag een keer met mooi weer terug willen. We namen een taxi naar ons hostel maar onze chauffeur moest 361 rondjes rijden voordat ie het had gevonden dus een stukje sightseeing was inbegrepen.

In Istanbul hebben we een paraplu gekocht, de blauwe moskee bekeken, ayasofya en we zijn naar de Grande bazaar geweest. Wat een chaos hee! Overal wordt je naar binnen geluld en bomvol met mensen, maar wel echt mooie dingetjes overal te zien, vooral die mooie schalen die te groot zijn voor onze backpacks! De 2e avond zijn we met 3 fransmannen uit het hostel naar een club gegaan waar zij al eerder waren geweest. Grappig om te zien hoe die Turken allemaal losgehen :P De mannen zijn goed soepel in de heupjes! De muziek was niet echt ons ding, maar ach, grappig om zo eens een turkse stapavond mee te maken. Later gingen we samen nog even naar een andere club, want misschien was daar wel betere muziek. Nou de muziek was inderdaad beter maar wat een tent hee... Megafancy! Kregen we een tafeltje aangeschoven met servetjes en nootjes en vervolgens moesten we 30 lira voor ranzige wijn afrekenen... wat!? Sandra kon niks maken van wat de ober zei maar uiteindelijk was het gelukkig nog maar 20 lira (Ongeveer 10 euro). Nog even terug naar de vorige tent maar na 10 minuten toch maar besloten naar huis te gaan. Wat blijkt!? Sandra's vest gejat! Nergens te bekennen... *&!@^%$@^%!&@&@!!! Met een blik op onweer naar huis vertrokken... grrrrr... Koud!

Volgende dag ook nog haar pinpas verloren waardoor de eerste mental breakdown ter plaatse was ;) Gelukkig zijn we met z'n 2en en duurt zoiets dan ook niet lang! :)

Laatste dag nog naar een Turkish bath gegaan. Wat een belevenis! Sandra had het in Marmaris al eens gedaan maar dit was toch wel ff anders. Ten eerste was iedereen hier naakt (wel met zo'n turkse doek om) en werd er onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. We zaten in het stoombad en zagen hoe de mannen bijna gemarteld werden tijdens hun scrub- en massagebeurt, waarbij we ook mannelijke delen voorbij zagen floepen die we op zich niet van dichtbij hoeven zien.. maar wel grappig ;)
Wij werden later gehaald door een vrouw en mochten in een apart vrouwenhokje. We werden gescrubd door 2 topless vrouwen met enigszins overgewicht die dit duidelijk vaker hadden gedaan en geen enkele schaamte meer kenden. Helemaal schoongescrubd verlieten we de hamam weer om 's avonds de nachtbus naar Thessaloniki in Griekenland te pakken. Gelukkig hoefden we maar 6x achter mekaar uit de bus de kou in voor paspoort controle... Hmpppfff.. Vroeger dan we dachten (10 over half 6 's morgens!) kwamen we aan en na 36x vragen liep een hele vriendelijke vrouw het laatste stuk met ons mee om het hostel te wijzen. (Bovenop een berg!) De receptionist leek wat versuft toen wij zo vroeg wilden inchecken maar algauw zagen we dat het aan de permanente stand van zijn ogen lag.. de een naar rechtsboven, de ander naar linksonder. Hij deed ons denken aan die kerel met dat handje uit Scary Movie... Maar! Hij was wel heel vriendelijk en we konden gelukkig meteen gebruik maken van onze bedden, want er was toch niemand in onze kamer.

De dag daarna hebben we wat van Thessaloniki gezien en superlekker gegeten in een Amerikaans (tsja, da was relatief nog goedkoop) restaurant met een chocoladetoetje waar je u tegen zegt! Foto's volgen!
De dag erna wilden we de trein naar Athene nemen, maar wat denk je dat we te horen krijgen als we op het station aankomen!? Staking! Boehooeee :( Dan maar de bus? Kan niet zo duur zijn toch? Jawel! 42 euro PER PERSOON! Gekkewerk... Met studentenkorting zou het maar 30 euro zijn, maar Steffi had haar pas niet bij en de kerel achter de balie gaf echt niets mee. We probeerden op alle mogelijk manieren om meer korting te krijgen. 'En als ik nou op mn knieen ga? En als ik een liedje zing? En als de bus gewoon niet vol zit? En als ik een dansje doe? We zijn arm!' Maar hij was echt te star en werd alleen maar geirriteerd. Loeserske!
We besloten niet te betalen, maar om het bij de chauffeur te proberen. Gelukkig hadden we een hele vriendelijke chauffeur en een lieve vrouwelijke passagier die voor ons deed vertalen. Uiteindelijk mochten we hem betalen met beiden studentenkorting en konden we gewoon mee. Na veel stress dus toch lekker extra 12 euro korting kunnen fixen, AND IT WAS WORTH IT! En onderweg ook nog lekker koekjes en multivitamine van de chauffeur gekregen :) We kwamen 's avonds aan en de volgende dag zijn we Athene gaan verkennen. Eerst even op de mail kijken waar Sandra tot haar grote schrik een mail van de ferries las waarin stond dat ook de boten staakten en de volgende tocht ging pas de 21e. Maar dan is onze pas niet meer geldig!!! In volle stress de ferrymaatschappij opgebeld en gelukkig hadden we een hele vriendelijke vrouw die voor ons had geregeld dat we alsnog een dag later gratis met de boot mochten. EUFORIEMOMENT! Dan eindelijk de stad in.. We hadden natuurlijk al gehoord over de protesten en dat we daar beter niet heen konden gaan enzo, maar we hadden nog niet door hoe erg dat nu speelt hier joh! Overdag mooie dingen gezien van de buitenkant, omdat alles dicht zat vanwege de staking. Serieus alle winkels en musea helemaal dicht! Vol met mensen op straat en overal afval.. heel apart beeld!
EN! We hebben de Sirtaki gedanst voor de Acropolis dus weer opdracht vervuld :)
We zagen de hele dag al steeds meer mensen met witte gezichten en gasmaskertjes lopen. We liepen op een gegeven moment richting een plein waar veel protestanten waar en vroegen een paar jonge kerels waarom ze witte gezichten hadden. Vanwege het traangas dus.... woei oke!? Een paar minuten later zagen we op een afstand ook een paar kerels stenen gooien en hoorden we geluid. Spannuhnd! Maar was van hele korte duur.. We zijn ff gaan zitten en raakten in gesprek met een paar demonstranten waarvan 1 ons erg deed denken aan een crisisclient met z'n tattoo acab (All Cops Are Bastards). Dus.. 1 daarvan had ook een knuppel in de hand en wilde 'de government fucken'. Uhumm.. I see.. Okay... (:S)
De crisisclient wilde graag het nummer van Sandra en kwam toch iets te dicht in haar comfortzone en dus besloten we maar gauw het advies van de andere demonstranten op te volgen en de andere kant op te lopen waar het veilig is. He fijn, de veilige kant op waar we al eerder hadden gelopen. Tijdens het lopen voelde Sandra ineens haar ogen branden. Eerste gedachte van Steffi was natuurlijk 'Wa krijgt die nou weer voorn Fantoompijn!? Aansteller' maar niet veel later voelde ook zij ineens in haar neus wat branden. Toch maar omdraaien dan? We wilden toch even weten wat het was en een voorbijganger wist ons te vertellen dat dat traangas was... vandaar dat we steeds meer mensen met kapjes zagen! Welkom in Athene :)

Terug naar het hostel om ons klaar te maken om te gaan stappen. 'S avonds liepen we door de straten en zagen we het gevolg van die dag. Op verschillende plekken dingen kapot gemaak en bergen verbrand afval. Echt vreemd om te zien. In de straat waar wij heen wilden waren alle barretjes dicht vanwege alweer.. de stakingen..

Uiteindelijk toch nog wel een gezellige straat met allemaal barretjes gevonden.

De volgende dag weer de stad in en 1 van de receptionisten hier had ons voorbereid dat het nog erger zou worden met de protesten. 'Athens is burning!' Zeitie... Maar gezien het voorkomen van die gozert, lees; een bierdrinkende sekstermen-gebruikende griekse blaaskaak, geloofden we daar niet hard in. We liepen richting the National Garden wat naast het parlementsgebouw lag en daar kwamen we de echte demonstratie tegen! Niet echt te beschrijven hoe dat is.. maar je ziet ontzettend veel mensen met witte gezichten en kapjes, je hoort vanalles en je weet dat je moet oppassen maar je wordt ook nieuwsgierig. Het is een grote bende op straat en opeens zie je ook eetkraampjes de andere kant oplopen vanwege het traangas wat wordt gebruikt. Ook zagen we 2 mensen met bloed voorbijkomen. We zijn even een rustiger plekje op gaan zoeken en later toch een omweg proberen te vinden naar the national garden waardoor we helemaal midden in de protesterende menigte kwamen. (Wel de veilige kant hoor met rustige mensen) Bijzonder om te zien hoe dan iedereen samenkomt. Overal mensen en we konden ergens ook niet door omdat de mensen ingehaakt een lijn hadden gemaakt om de protesteerders te beschermen.
Even in het park gelegen en toen teruggelopen over het parlementsplein waarbij we het echt helemaal van dichtbij konden zien. Overal ME. Op een trap stonden een hoop mensen die niet verder mochten en op een gegeven moment kwam er lawaai en gingen volgens mij mensen dingen gooien waardoor we de politie weer met traangas zagen spuiten. Wegwezen!
Maar toch, je weet waar je heen moet (en waar niet wanneer je ogen weer gaan branden) en dat je moet oppassen dus echt gevaarlijk is het niet, er staan een hoop mensen gewoon te kijken. Even voor jullie geruststelling ;) We keken een straat in en zagen een hoop politie en vuur en mensen gooiden ook met een soort vuurbommen. Die kant ga je dus niet op! We liepen weer een stukje door de stad en op 1 kruispunt zagen we in iedere straat iets in de fik staan. (Een prullenbak of een berg vuilnis) Heel apart en bizar om dat zo meegemaakt te hebben! We hebben er genoeg foto's en filmpjes van ;)

Vandaag waren we al zo'n beetje onderweg naar Patras om de ferry te nemen, kregen we ineens telefoon dat ze nog ff lekker verder staken! Zondag gaan ze pas weer... dus voor nu nog ff 2 nachten in Athene, maar wel zonder (als het goed is) de heftige protesten, want dat is zo'n beetje voorbij.
Maak jullie vooral geen zorgen, we weten wat we doen! Het is vooral heel bijzonder om het te zien en we hebben het nog steeds erg naar ons zin ;)

Tot 7 november in Nederland!

Dikke kussss

• 21 Oktober 2011 - 16:58

Bezorgde Lolly:

Wat zijn jullie toch ook een stel gekken haha! ALs jullie inderdaad maar uitkijken! En ik hoop voor jullie dat de ferry wel echt gaat dan!
    Verder klinkt het allemaal super leuk! Laat maar gelijk weten als jullie daar weg zijn!

• 21 Oktober 2011 - 16:59

Feest Lolly:

Klinkt allemaal super spannend joh! Ben benieuwd naar de fotos en filmpjes hihi Geniet er nog van!

• 23 Oktober 2011 - 13:26

El:

Kindjes,, Doe eens een beeetje voorizchtiggggg!!!!:| Maar net als Lolly.. ben ERG benieuwd naar de filmpjes en pictures(A)

• 27 Oktober 2011 - 09:31

An:

Als je de verslagen leest, krijg je er vanzelf wel de beelden bij. Spannend, maar toch een heel aparte ervaring. Neem aan dat de ferry toch wel gegaan is. Lijkt me erg leuk om de filmpjes en foto's te zien. Geniet er nog maar van. Als jullie daar weg zijn dan hoor ik het wel.